Inte långt kvar nu!
Steg 3
Fråga företaget!
Nu är det dags att höra av sig till företaget. Det kan vara svårt att hitta rätt person att intervjua eller få företag att svara på frågor.
Testa därför fråga via offentliga kanaler så som företagets sociala medier-konton, då svara de oftast snabbt. Prova också att mejla eller ringa och nämn då att ni gör en granskning som skolarbete, det tycker företag är viktigt att svara på.
När fler ställer samma fråga...
…då ökar pressen på företaget att svara. Se till att därför vara flera stycken som frågar, om ni vill att företaget ska förbättra sig.
Svar: ”Det är inte vi som betalar ut lönen.”
- Det är en mänsklig rättighet att kunna leva på sin lön. Det köpandet företaget sätter ramarna för lönerna i fabrikerna genom vilka priser de betalar för produktionen.
Svar: ”Det är inte vårt ansvar att bestämma vad de anställda ska tjäna, utan det är fackens, regeringens eller leverantörsfabrikernas ansvar.”
Företaget har ansvar för mänskliga rättigheter i hela sin produktionskedja enligt UNGP. Produktionsländer har inte heller lika starka fackliga rättigheter som i Sverige.
Svar: ”Vi är en sådan liten aktör att vi inte kan påverka lönerna hos leverantörer och fabriker.”
- Det finns flera mindre företag som har lyckats att höja lönerna på fabrikerna trots att de är små, två exempel i Sverige är Nudie Jeans och Mini Rodini. Företag som köper från samma leverantör kan också samarbeta för att ha större möjlighet att påverka.
Svar: ”Vi ställer krav på att leverantörerna betalar minimilön och är med i initiativ ’x’ ställer krav genom det.”
- Kan ni ställa krav på minimilön borde ni kunna ställa krav på levnadslön. Om ni väljer att ha produktion i högriskländer så ska ni också göra en riskanalys och sedan bemöta riskerna.
Svar: ”Vi berättar inte vilka leverantörsfabriker vi köper ifrån på grund av konkurrensskäl. Det är en affärshemlighet!”
Företag som blivit transparenta säger ofta att det inte har påverkat konkurrensen negativt. Många säger till och med att det har underlättat deras samarbeten med hållbarhetsarbetet.
Svar: ”Vi har inte informationen.” eller ”Vi kan inte redovisa informationen på grund av våra inköpssystem.”
Ni halkar efter! Idag är det ett minimikrav och standard att vara transparent. Flera svenska företag är öppna sen flera år tillbaka, som exempelvis Stadium, Na-kd, Ellos och Åhlens. Transparens skapar en win-win-win-situation för företag, arbetare och konsumenter.
Svar: ”Våra kläderna är hållbara eftersom vi använder ekologisk bomull. ”
Det är inte tillåtet att säga att vad som helst är ”hållbart”. Marknadsföringslagen slår fast att företag måste kunna bevisa det de påstår är sant. Används ord som ”hållbar” måste det gälla för produktens hela livscykel.
Svar: ”Vi vill kommunicera om vi gör något bra för miljön och klimatet.”
Miljöfördelen som kommuniceras bör vara relevant. Till exempel, om företaget som har en negativ miljöpåverkan kan de inte endast kommunicera att deras sytrådar innehåller ekologisk bomull. Berätta om hela produktionen istället!
Fem tips inför intervjun
Se till att vara väl förbered om du ska intervjua företaget. Förskriv ett antal frågor och tänk ut vilka fakta du behöver redan innan intervjun. Ta del av tipsen här nedan också!
Definitionen av en öppen fråga är att det går att ge fler än ett svar. En öppen fråga börjar ofta med ”Varför” eller ”Hur”. En öppen fråga ger den som får frågan möjlighet att svara på flera olika sätt. En stängd fråga däremot är en fråga som det bara går att svara ja eller nej på, du får alltså inte mycket till svars.
Det är lätt att ställa flera frågor på en gång, men det är viktigt att inte göra det. Om du ställer två frågor samtidigt får du oftast svar på den lättaste, men kanske inte den viktigaste frågan.
En ledande fråga är när den som ställer frågan leder in den som svarar i en viss riktning.
Följdfrågor ger personen som blir intervjuad möjligheten att utveckla sitt svar.
Ofta fortsätter den du intervjuar att utveckla sitt svar om du vågar vara tyst och vänta med nästa fråga.