Tystnad, tagning, medieproducera! đž
Steg 5
Skapa
Nu ska du bestÀmma dig för hur du vill berÀtta om resultatet.
Vill du skriva, fota, filma eller producera pÄ nÄgot annat sÀtt? Titta pÄ andra elevers granskningar lÀngst ned pÄ sidan för inspiration.
Olika typer av bilder
Eftersom upphovsrĂ€tt kan vara klurigt och bildbankerna inte har oĂ€ndligt med material â speciellt inte om företag och varumĂ€rken â rekommenderar vi att du illustrerar din medieproduktion sjĂ€lv. Du kan fota med mobilen hemma, ta ett foto pĂ„ en butiksfasad eller ta en skĂ€rmdump frĂ„n företagets webbsida.
Att tÀnka pÄ vid medieproduktion
Ett effektivt sÀtt att kommunicera Àr att anvÀnda bÄde text och bild. Om du lyckas fÄ till ett samspel blir resultatet mer slagkraftigt. Men tÀnk pÄ att anvÀnda bilder du rÀttigheter till!
GrÀvande journalistik handlar om att avslöja maktmissbruk. NÄgonting som Àr viktigt i ett grÀvande reportage Àr att vara kÀllkritisk och samla pÄ sig mycket information frÄn flera olika kÀllor innan du publicerar nÄgot. Du kan lÀsa mer om skillnaden pÄ reportage, debattartiklar och andra typer av texter hos Ung Media Sverige.
Det korta svaret Ă€r nej. Du fĂ„r oftast inte anvĂ€nda företags logotyper utan tillstĂ„nd av ”Ă€garen”, det vill sĂ€ga den som har upphovsrĂ€tten av logotypen. Ibland Ă€r det dock tillĂ„tet att ladda ner logotypen pĂ„ företagets webbsida, men dĂ„ Ă€r det viktigt att ha koll pĂ„ villkoren och om de tillĂ„ter anvĂ€ndning av logotypen i ett redaktionellt sammanhang.
Tips! Om du inte har eller fĂ„r tillstĂ„nd att anvĂ€nda en logotyp kan du istĂ€llet ta en skĂ€rmdump pĂ„ företagets webbsida eller en bild pĂ„ nĂ€r du eller nĂ„gon annan surfar pĂ„ företagets webbsida via en dator eller mobil. Se bildexempel under rubriken ”Olika typer av bilderâ”.
Tips 2! Du kan ocksĂ„ fota av nĂ„got av företagets produkter. SĂ„ gjorde Fair Action i den hĂ€r kampanjen mot Nike nĂ€r de som hade tillverkat skorna inte hade fĂ„tt nĂ„gon lön.Â
Du fĂ„r oftast fotografera eller filma pĂ„ allmĂ€nna platser. Du kan till exempel fota utanför butiker eller likande, som exempelvis den hĂ€r kampanjen Fair Action gjorde mot H&M nĂ€r de inte betalade sömmerskors löner. Det gĂ€ller mestadels Ă€ven pĂ„ privat omrĂ„de, sĂ„ lĂ€nge Ă€garen inte har förbjudit fotografering. DĂ„ Ă€r det du som fotograf som har upphovsrĂ€tt, inte personerna pĂ„ bilden.Â
Vad gÀller publicering sÄ fÄr det inte krÀnka personen som finns med pÄ bilden eller i filmen. Ett tips Àr att innan du publicerar tÀnker pÄ hur det skulle kÀnnas om nÄgon la ut en likadan bild pÄ dig. DÀrför rekommenderar vi att du alltid kollar om det Àr ok innan du tar en bild och innan du publicerar en bild av en person som fotograferas eller filmas.
De allra flesta bilder och filmer som skapas Ă€r upphovsrĂ€ttsligt skyddade verk. För att nĂ„got ska vara skyddat som verk krĂ€vs det att det Ă€r originellt och personligt utformat, det vill sĂ€ga att det har âverkshöjdâ. Det sĂ€kraste du kan göra Ă€r att ta kontakt med den som har tagit bilden och fĂ„ tillstĂ„nd. Glöm dĂ„ inte att fotografens namn alltid ska finnas nĂ€mnd i samband med bilden.Â
Tips! AnvĂ€nd bilder som ligger pĂ„ nĂ€tet med öppen licens, sĂ„ kallad Creative Commons-licens. GĂ„ in pĂ„ bildbankerna vi tipsar om i nĂ€sta sektion eller sök pĂ„ âCC Searchâ sĂ„ hittar du massor av bilder som mĂ€nniskor har skapat och som kan anvĂ€ndas pĂ„ det sĂ€tt som CC-licenserna tillĂ„ter. HĂ€r kan du lĂ€sa mer om CC-licenser.
De allra flesta bildbanker har material med öppen licens som du fÄr anvÀnda gratis. HÀr Àr tre bra bildbanker dÀr majoriteten av bilderna Àr gratis:
Canva â Bra verktyg för sociala medier. Bildbanken innehĂ„ller bĂ„de bilder och filmer.
Pexels â Brett utbud av olika sorters genrebilder.
Unsplash â TillhandahĂ„ller enbart gratisbilder.