"Killen med skylten"
Afshin och Minas granskning av H&M Group
Hej Afshin och Mina!
Berätta lite om er granskning, vilket företag valde ni?
Vi granskade H&M Group och deras dotterbolag som t.ex. Monki, Weekday och AFound.
Vad kom ni fram till i granskningen?
Att det är svårt att hitta information på hemsidorna om var, hur och av vem produkterna produceras. Vi såg att H&M presenterade ett mål 2018 om att höja deras arbetares lön men hittade ingen info om det har skett någon utveckling.
Hur kom ni på idén att använda ”Killen med skylten”?
Det är ett ganska tungt ämne och tung fakta. Många väljer också att handla på just Monki och Weekday för att de tror att de är hållbara företag. Därför ville vi göra det effektivt för betraktaren att förstå vad som står på skylten, samtidigt som det ska beröra. Att ha killen-med-skylten som koncept gör också att många känner igen sig. Genom att låta Asfhin stå i och utanför dessa butiker väcker det både intresse och frågor. I slutändan kommer förhoppningsvis leda till att fler vill lära sig mer om dessa klädjättar, och deras arbetsvillkor.
Har ni några tips till elever som ska börja granska?
Försök tänka utanför boxen, men samtidigt enkelt. Oftast ger de små medlen och de ”lättaste” frågeställningarna störst effekt. Formulera en tydlig frågeställning och börja kamma internet efter information. Viktigast av allt: Skriv upp ALLA källor ni kollar på, det är onödigt frustrerande om man tappar bort en superviktig källa. (Och ha såklart roligt:))